Gemeente stimuleert spreiding bezoekers Stadshart, campagne “Shop op tijd, Shop gespreid” gestart

 Samen met de Vereniging van Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD) en de winkelcentra roept de gemeente op om inkopen voor de feestdagen zoveel mogelijk op tijd en doordeweeks te doen en lokaal in te kopen. Dus ‘Shop op tijd, shop gespreid en lokaal’. De eerste campagne-uitingen zijn deze week te zien in het Stadshart en ook op borden in Amstelveen.

Anneke van Dijk, Voorzitter Vereniging van Amstelveense Detailhandelsorganisaties: “Het is belangrijk dat bezoekers hun boodschappen en inkopen voor de feestdagen kunnen doen. Door een goede spreiding in de tijd van bezoekers is veilig en gezellig winkelen mogelijk. Ook roepen we inwoners op om zo veel mogelijk lokaal te kopen. Dan kan uw favoriete ondernemer deze toch moeilijke tijd ook doorkomen.”

Wethouder Economische Zaken Floor Gordon: “Als gemeente roepen we onze inwoners en bezoekers uit de regio op om in alle winkelgebieden rekening te houden met drukte en bij voorkeur op rustige momenten te winkelen. Op maandag tot en met donderdag overdag is het vaak veel rustiger. Is het toch te druk bij de winkel van uw keuze? Kom dan op een rustiger tijdstip terug. Veel van onze winkeliers hebben het zwaar dus help hen en doe uw inkopen voor de feestdagen lokaal. Door rekening te houden met het moment van winkelen én met elkaar, kunnen we in deze tijd een gezellige, prettige en bovenal veilige winkelervaring hebben.”

Stadshart Amstelveen werkt ook hard aan de spreiding van bezoekers. Om betere spreiding van bezoekers te stimuleren kunnen bezoekers van het Starthart vanaf 16 november van maandag tot en met donderdag 1,5 uur gratis parkeren in de parkeergarages Stadsplein en Schouwburg. Omdat de meeste mensen thuiswerken, ziet Stadshart Amstelveen meer mogelijkheden voor bezoekers om op doordeweekse dagen het winkelcentrum te bezoeken. Naast de aangepaste parkeertarieven, zet het Stadshart ook andere middelen in om het winkelen doordeweeks en in de daluren aantrekkelijk te maken. Een druktemeter op de website laat zien wanneer het meestal druk of rustig is. Er zijn verschillende winacties waarbij bezoekers cadeaukaarten kunnen winnen en zelfs hun rekening betaald kan worden door een ‘mystery guest’. Ook de winkeliers hebben maatregelen genomen om drukte in de winkels te voorkomen. Zo verlengen enkele winkels hun openingstijden voor een betere spreiding. Voor meer informatie over de campagne zie: www.stadshartamstelveen.nl.

Een prettige winkelervaring staat voorop
Marlou Molenaar van Stadshart Amstelveen vindt het belangrijk dat de consument zich ervan bewust is dat het dit jaar van belang is om vroeg inkopen te doen: “Dit scheelt niet alleen last-minute stress voor de feestdagen, ook is het voor de bezoekers prettiger winkelen. Wij denken dat we met de campagne “Shop op tijd, shop gespreid” een bijdrage leveren aan het spreiden van bezoekers. Bijna alle winkels hebben hun feestcollecties al uitgestald en kijken er naar uit om alle bezoekers te voorzien in hun inkopen voor de feestdagen. Ook het Stadshart zelf is al prachtig versierd met feestverlichting en verlichte sprookjesfiguren langs de hele shoproute. Met meer dan 150 winkels gehuld in feestsfeer heeft het Stadshart voor elk wat wils om er thuis gezellige feestdagen van te maken. We werken er samen met onze winkeliers hard aan om ons winkelcentrum klaar te maken voor de feestdagen in deze bijzondere tijd en alles zo goed mogelijk te laten verlopen.” Met de komst van het 1,5 uur gratis parkeren, vervalt tijdelijk de 2 uur gratis parkeren voor Personal Shopping Card houders in de Schouwburggarage. De aangepaste parkeertarieven zullen voorlopig duren tot en met 31 december.