De Amstelveense wethouder Herbert Raat vindt dat Schiphol na herstel van de coronacrisis niet verder moet groeien dan de toegestane 500.000 in- en uitgaande vluchten per jaar. Van de gemeente Amsterdam (20 procent eigenaar van de luchthaven) verwacht hij bovendien meer steun tegen de groei van Schiphol. “Waarom komt vanuit de Stopera niet de vraag: kan het niet een onsje minder?â€
Schiphol-wethouder Raat zegt dit in een uitzending van 1Amstelveen, waarin hij in discussie gaat met onder anderen Hanne Buis, lid van de directie van Schiphol Group. Raat is een groot voorstander van de aanleg van een nieuwe luchthaven in de Noordzee en vindt het typerend voor Nederland dat zulke ambitieuze projecten niet worden opgepakt. Net als de Deltawerken ook pas tot stand kwamen na de watersnoodramp: “In Nederland kunnen alleen maar dingen als het helemaal uit de hand is gelopen. Je hebt blijkbaar een ramp nodig om tot een iets breder plan te komen.â€
Schiphol had vóór de coronacrisis de grenzen van de uitbreidingsmogelijkheden bereikt vindt hij. Vooral in de periode tussen 2012 en 2020 zou het te hard zijn gegaan, waarbij de schade voor de regio te weinig aandacht heeft gekregen. Het kabinet sluit een verdere groei van Schiphol niet uit en Raat’s eigen partij, de VVD, is zelfs voorstander van groei van de luchthaven.
De wethouder heeft zijn hoop gevestigd op de gezamenlijke stem van de gemeenten in de regio. Hij verwacht daarbij veel van Amsterdam. Vooral de ingebruikname van een pier met extreem goedkope vakantievluchten heeft de wethouder enkele jaren geleden geërgerd. Eerder zei Raat al dat zulke vluchten weinig bijdragen aan de betekenis van Schiphol voor de economie. “Ik had wat dit betreft heel graag samen met Amsterdam opgetrokken, zo van jongens, is dit nou de bedoeling? Ik denk dat het goed zou zijn als Amsterdam wat dit betreft iets meer positie zou kiezen.â€
Bekijk hier de hele uitzending van 1Amstelveen