Kinderen interviewen Gerdi Verbeet in nieuw Amstelkids Vrijheidsjournaal

Wat betekent vrijheid? Diverse Amstelveense kinderverslaggevers (in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar) zoeken het uit in het Amstelkids Vrijheidsjournaal, dat nu te bekijken is op YouTube en verspreid is op alle basisscholen in Amstelveen. Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei én oud-inwoner van Amstelveen, stond de verslaggevers graag te woord.

Het Amstelkids Vrijheidsjournaal is een initiatief van de Stichting Amstelveen Oranje. Naast een interview met Verbeet, nemen de kinderreporters de kijkers mee naar diverse plekken in Amstelveen die te maken hebben met vrijheid en herinneren aan de jaren ‘40-’45. Zo brengen ze een bezoek aan de Nesserlaan (het monument voor Antoon de Lange), de beide monumenten aan de Amsterdamseweg en de voormalige Joodse sjoel in Randwijck.

“Het journaal is leerzaam en door de specifieke locaties ook heel herkenbaar voor de kinderen. Ze fietsen regelmatig langs bepaalde plekken, maar we hopen dat door de verhalen de locaties echt gaan leven”, vertelt Marloes Smit, producent van het Amstelkids Vrijheidsjournaal.

“Juist in deze tijd vinden we het belangrijk dat kinderen betrokken blijven bij onze geschiedenis en leggen we ze graag uit hoe belangrijk onze vrijheid is. Op 4 en 5 mei staan we samen stil bij vrijheid”, aldus Hugo van der Kooij, bestuurslid van Stichting Amstelveen Oranje.

“De kinderreporters die Gerdi Verbeet met hun zelfbedachte vragen mochten interviewen, vonden dat zelf erg spannend om te doen”, vertelt Marloes Smit. “Een van de reporters ontdekte dat het best mogelijk zou kunnen zijn dat mevrouw Verbeet het telefoonnummer van onze koning Willem-Alexander zou hebben…”

Het Vrijheidsjournaal is de tweede aflevering van het Amstelkids Journaal voor kinderen. In november vorig jaar werd het eerste Amstelkids Journaal uit in verband met de intocht van Sinterklaas, die toen niet kon doorgaan. “We kregen daar veel positieve reacties op van leerkrachten. Het werd gebruikt als alternatief voor de reguliere intocht. We hopen dat leerkrachten dit Vrijheidsjournaal gebruiken om met de kinderen te praten over herdenken en vrijheid”, aldus Van der Kooij.