D66 blij met plannen voor duurzame woontoren aan Ouderkerkerlaan

D66 Amstelveen steunt de plannen voor een duurzame woontoren met grotendeels betaalbare woningen ter vervanging van het tankstation aan de Ouderkerkerlaan. “Het plan voor de Ouderkerkerlaan voldoet aan alle kaders die we als raad hebben vastgesteld en voorziet in de woonbehoefte van vele woningzoekenden”, vertelt D66 raadslid Tawros Aslanjan

Groene duurzame woontoren
Amstelveen voert stevig regie op nieuwbouw, omdat de leefbaarheid onder druk kan komen te staan bij binnenstedelijk bouwen. In de Hoogbouwvisie is vastgesteld op welke plekken hoogbouw mogelijk is. Aslanjan: “Hoogbouw is absoluut geen doel op zich, maar op goed gekozen locaties biedt het kansen om de wooncrisis te lijf te gaan. Ouderkerkerlaan 150 voldoet volledig aan de door de raad gestelde eisen: naast een tramhalte, uitvalswegen en een fietspad en dichtbij het Stadshart. Vanwege de ontsluiting direct aan de Ouderkerkerlaan en de nabijheid van de Beneluxbaan en de afslag van de A9, zorgt autoverkeer niet voor extra druk in de wijk. De Ouderkerkerlaan wordt gezien als entree voor het centrum en de wijk Keizer Karelpark. Een duurzame woontoren kan fungeren als een unieke marker, zeker met de beoogde hoogwaardige architectuur en het groen op het gebouw”.

Betaalbare woningen
Het plan voor de Ouderkerkerlaan voorziet in de bouw van circa 130 gestapelde woningen, waarvan tenminste 75 procent in het middeldure segment. Minimaal 55 procent bestaat uit koopwoningen. Daarmee voldoet het plan volledig aan de Woonagenda 2020-2023. De ontwikkelaar denkt hierbij aan starters, jonge gezinnen en empty nesters. Aslanjan: “De opgave voor Amstelveen is om betaalbare woningen te realiseren. Omdat we niet willen bouwen in onze polders of op trapveldjes, is transformatie van al bebouwde locaties onze enige optie. Met laagbouw is het dan moeilijker om betaalbare woningen te realiseren. Er kunnen minder woningen worden gebouwd op één plek, en deze woningen nemen relatief gezien meer ruimte in. Daardoor worden ze duurder. We zijn blij dat op deze plek betaalbare woningen kunnen worden gerealiseerd, die zijn hard nodig in Amstelveen!”

Groene uitstraling
Door een ranke houtbouw woontoren te bouwen, ontstaat er meer ruimte voor groen. In het plan voor de Ouderkerkerweg wordt het parkeren onderdeel van het gebouw. Door de getrapte vorm van het gebouw ontstaan dakterrassen op verschillende niveaus met veel groen aan de Keizer Karelparkwijk zijde. Met name de gevels grenzend aan het parkeerterrein aan de Kierkegaardstraat bieden mogelijkheden voor het integreren van verticaal groen (bijvoorbeeld groene gevels). Het gebouw krijgt ‘een actieve plint’, waarvoor gedacht wordt aan een kleine supermarkt. Dat zorgt voor meer beweging op straat. De sociale veiligheid van de looproute naar de tramhalte wordt hierdoor vergroot. In de bouwplannen is zoveel mogelijk rekening gehouden met omwonenden: dankzij de noordoostelijke positie van de toren heeft deze een minimale impact op de wijk qua bezonning.

Het woningbouwdossier is een complex en vaak gevoelig dossier, volgens Aslanjan. De beleving van het leefklimaat is vooral een gevoelskwestie en daarom ligt hoogbouw vaak erg gevoelig. Aslanjan: “Wij willen dat ook jongeren in Amstelveen kunnen blijven wonen tegen betaalbare prijzen en niet weggejaagd worden naar andere steden.”

“Tegelijk zien we dat veel inwoners vrezen dat de historische identiteit van de stad verandert door alle nieuw- en hoogbouw. Wij begrijpen zorgen en bezwaren van omwonenden. Dat vergt altijd een zorgvuldige weging tussen het individuele en het algemeen belang. Maar zonder woningbouw verandert juist het karakter van onze stad. Want als starters, ouderen of studenten hier geen woning kunnen vinden, raken we de mix aan inwoners kwijt die Amstelveen juist tot zo’n mooie, levendige stad maakt.”