Op Schiphol Plaza is vrijdag 4 februari een selfservice winkel geopend genaamd Gate 24/7. De winkel bestaat uit tien verkoopautomaten met allemaal een ander assortiment en heeft geen personeel. Klanten kiezen hun keuze op de verkoopautomaat en rekenen contactloos af.
Het assortiment is afkomstig van acht winkeliers die al gevestigd zijn op Schiphol Plaza. Van eten en drinken tot verzorgingsproducten, elektronica en last minute reisbenodigdheden – het aanbod is divers bij de selfservice winkel. “Schiphol volgt technologische ontwikkelingen in retail volop. We geloven dat daar de toekomst zit”, vertelt Carla Laurs-Hoogvorst, Retail Manager bij Schiphol. “Het bieden van snelheid en gemak voor bezoekers staat voorop. Met deze nieuwe winkel en service willen we daarop inspelen, op een manier die voor onze bezoekers en partners laagdrempelig is. Of je nu naar je werk gaat, overstapt, op reis gaat of terugkeert: wie behoefte heeft aan een last minute aankoop kan in deze winkel terecht.”
Al eerder testte Schiphol een soortgelijk concept, met de digitale winkel van Albert Heijn op het Jan Dellaertplein. Bezoekers reageerden hier volgens de luchthaven positief op. Gate 24/7 is een pilot van zes maanden. Daarna zal Schiphol de resultaten evalueren en beslissen of de winkel langer blijft.