Toerismeseizoen van start, en ook ‘Amstelveners gaan er weer op uit’

Vanochtend op 6 april was er het Kersenbloesemontbijt in een tent onder de kersenbloesembomen in het Amsterdamse Bos. Een kleine 100 ondernemers en instellingen die werkzaam zijn in de toeristisch-recreatieve sector van Amstelveen trapten het komende seizoen af. Ze bespraken de gestaag op gang komende stroom van bezoekers van buiten Amstelveen aan de stad, de resultaten van het platform VisitAmstelveen & Uitagenda, en de campagne ‘Amstelveen Originals’ die originele en oorspronkelijke initiatieven en samenwerkingen in stad en regio promoot.

”Qua buitentemperatuur voelde het nog niet zo, maar de aanwezigen in de tent liepen wel warm voor het feit dat de Corona epidemie op zijn retour is en dat culturele instellingen, winkels, horeca en recreatie weer open kunnen zijn”, vertelt wethouder Floor Gordon. ”Dat vertaalt zich ook in de cijfers. Op visitAmstelveen.nl zien we het aantal doorverwijzingen naar de bedrijven en instellingen fors toenemen. Dus Amstelveners gaan er weer meer op uit. En volgens de gegevens van Visitor Data neemt het aantal overnachtingen in Amstelveen weer toe. En daar zijn we natuurlijk maar wat blij mee. Des te meer de noodzaak om deze 200.000 bezoekers op jaarbasis ook actief in de stad te houden en ze informeren over het te bezoeken aanbod in de stad. Met deze stadspromotie voor hoogwaardig toerisme, maar ook voor eigen inwoners met een goede uitagenda, is het vorige College begonnen en wat mij betreft gaan we dat voortzetten in de nieuwe collegeperiode.”

Dagje uit
Tijdens de bijeenkomst werden de resultaten van het platform VisitAmstelveen en Stadspromotie over 2021 gepresenteerd. Opvallend is dat 60% van de bezoeken in of aan de stad georganiseerd wordt door vrouwen (zij bepalen kennelijk waar het gezin hun dagje uit spendeert) en dat bezoekers van de website tussen de 24 en 54 jaar oud zijn en vooral komen uit Amsterdam en Amstelveen (50/50 verdeeld).

Toekomstplannen
De plannen voor 2022 bestaan o.a. uit het benaderen van landelijke, regionale en lokale pers over het aanbod in Amstelveen rond de thema’s: shoppen, (be)leef het groen, hedendaagse kunst & cultuur, culinair genieten en sport & bewegen. In april wordt samen met Amsterdam Partners een bloggerstrip georganiseerd rond het thema Flowers, met naast een bezoek aan FloraHolland en Keukenhof een overnachting en activiteiten in Amstelveen.

Ook burgemeester Tjapko Poppens was aanwezig bij het kersenbloesemontbijt.