WMO-vervoerder stopt er plotseling mee

Maasstad Regie Centrale stopt per 1 november met het WMO-vervoer voor de gemeente Amstelveen. Het bedrijf had sinds 1 januari 2022 een contract (tot en met 2024) voor het vervoeren van ouderen en gehandicapten, maar dat zal het niet uitdienen. De gemeente moet plotseling op zoek naar een andere vervoerder, tegen hogere kosten. Dit heeft het College van B en W meegedeeld aan de gemeenteraad.

Er waren de afgelopen maanden veel klachten over de WMO-vervoerder. Klanten werden te laat of helemaal niet opgehaald en de klantenservice werkte beroerd. Het gemeentebestuur eiste verbetering en legde de vervoerder zelfs een boete op. Op dat gemeentebestuur zelf was echter ook kritiek, onder andere van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit, dat vond dat de gemeente bij het aanbesteden van het WMO-vervoer te veel op de prijs en te weinig op kwaliteit lette. De gemeente was het daar niet mee eens, maar zit nu dus onverwacht zonder vervoerder.

“Wij zijn hierdoor onaangenaam verrast”, schrijft het college, dat inmiddels in gesprek is gegaan met de partij die als tweede uit de aanbesteding naar voren kwam. Met deze vervoerder verwacht de gemeente eruit te komen. “Tevens heeft deze vervoerder de intentie het huidige personeel over te nemen. Dat is noodzakelijk om het vervoer direct te kunnen continueren.”

Er volgt voor de gemeente echter wel een financiële tegenvaller, als gevolg van de hogere inflatie, de hogere loonkosten, de hogere brandstofkosten en extra investeringen in elektrische auto’s. Het college bekijkt of het mogelijk is de Maasstad Regie Centrale hiervoor aansprakelijk te stellen.

In het politieke RTVA-programma ‘Beslist in Amstelveen’ is aandacht besteed aan de vele klachten over te laat of helemaal niet komende WMO-taxi’s. In de mei-aflevering van ‘Beslist in Amstelveen’ zei Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (dat gemeentelijk aanbestedingsbeleid beoordeelt) dat hij zich heeft verbaasd over de Amstelveense aanpak.

UPDATE

Inmiddels heeft MRC bevestigd dat zij er mee stopt. Als reden geeft de vervoerder het wegens persoonlijke omstandigheden terugtrekken van een van de aandeelhouders en slechte bedrijfseconomische omstandigheden. Bijna alle chauffeurs zouden inmiddels bij een andere vervoerder hebben getekend.

Bekijk hier de mei-uitzending van het politieke RTVA-programma Beslist in Amstelveen.