Bezorgd over ‘gevaarlijk’ Kazernepad: “Politiek moet snel acteren”

Ouders van kinderen die op de fiets naar basisschool Piet Hein in Amstelveen gaan, maken zich zorgen over de veiligheid van het fietspad waar zij overheen moeten. Over het smalle Kazernepad vanuit Amstelveen-Zuid naar Amsterdam rijden dagelijks duizenden scholieren en forenzen, van wie er steeds meer op snelle e-bikes voorbij sjezen.

“Er komen scholieren van die kant én van deze kant. Het zijn gewoon te veel fietsers en e-bikes voor dit kruispunt”, vertelt moeder van twee, Caroline Nieuwzwaag, terwijl ze al wijzend de situatie uitlegt. De afslag bij middelbare school Keizer Karel College is één van de gevaarlijkste kruisingen, vindt ze. Hier moeten ouders met kinderen die naar de Piet Hein gaan en fietsforenzen zich een weg banen tussen de middelbare scholieren, die kriskras door elkaar heen afslaan.

‘Keihard onderuit’

Vorig jaar zag ze het nog misgaan. “Een meisje van zes ging keihard onderuit”, weet ze nog. En Caroline heeft meer verhalen verzameld van ouders die op het Kazernepad ongelukken of bijna-ongelukken zagen gebeuren. 270 ouders tekenden haar petitie voor een veiliger Kazernepad, onder Amstelveners beter bekend als het Zwarte Pad. Vorig week bood ze die petitie aan tijdens een spreekavond van de gemeenteraad.

“Ze heeft nog elke dag waanzinnig veel hoofdpijn en kan niet werken” Toon van den Boer

Dat is een grote steun voor Amstelvener Toon van den Boer. Zijn vriendin raakte in oktober flink gewond toen zij in een bocht van het Kazernepad vlak bij de Amsterdamseweg in het donker onderuit ging. “We zagen pas op het allerlaatste moment een licht verschijnen en moesten uitwijken. Die tegenligger is over mijn vriendin heengereden”, vertelt hij.

Toon is er heilig van overtuigd dat het ongeluk niet was gebeurd als het fietspad breder was geweest. De Amstelvener trekt hier al jaren over aan de bel, dus dat zijn geliefde er door een aanrijding flink gewond raakte, voelt extra wrang. Ze brak haar sleutelbeen en liep een hersenschudding op. “Ze heeft nog elke dag waanzinnig veel hoofdpijn en kan niet werken. Als ZZP’er heeft ze nu geen inkomsten”, zegt Toon bezorgd.

Het Kazernepad is volgens de richtlijnen van het kennisinstituut voor infrastructuur (CROW) inderdaad op veel plekken te smal. De gemiddelde breedte van het pad is volgens de gemeente 3 meter, maar Toon meet in de bocht van het ongeluk slechts een breedte van 2,5 meter. CROW heeft vastgesteld dat een tweerichtingenfietspad dat tijdens de spits door meer dan 150 fietsers per uur wordt gebruikt 3,5 tot 4 meter breed moet zijn. Gemeente Amstelveen houdt niet bij hoeveel fietsers er over het Zwarte Pad rijden, maar de scholen tellen gezamenlijk zo’n 2.500 leerlingen en het fietspad is tijdens de spits populair bij forenzen. Vanaf 350 fietsers tijdens de spits moet een fietspad 4,5 meter breed zijn.
 
De Amstelveense wethouder van verkeer Herbert Raat erkent dat een aantal gevaarlijke punten van het Kazernepad moeten worden aangepakt. Het oversteekpunt naar de Piet Hein wil hij op korte termijn veiliger maken door drempels neer te leggen. Die zorgen ervoor dat ‘snelle e-bikes moeten afremmen, waardoor zij beter kunnen anticiperen op kinderen die hier plotseling kunnen oversteken’, denkt Raat.

Op de planning

Een verbreding van het Zwarte Pad staat volgens hem al jaren op de planning. In 2015 sprak de gemeente Amstelveen met de gemeente Amsterdam af de hele fietsroute tussen Amsterdam en Amstelveen-Zuid (de Sportasroute) aan te gaan pakken. “Streven is om de gehele route binnen Amstelveen te verbreden naar 4 meter”, benadrukt Raat.

Dat de gemeente in zeven jaar tijd slechts een klein gedeelte van het Zwarte Pad heeft verbreed, zit Toon niet lekker. “De politiek moet nu acteren”, vindt hij. Toch heeft hij het gevoel dat de boodschap bij de wethouder is aangekomen. Ook Caroline heeft goede hoop. “Ik ben blij dat er op korte termijn actie lijkt te ontstaa