
Schiphol is verplicht om alternatieven te bieden die veel duurzamer zijn dan het gebruik van de zogenaamde APU (auxiliary power unit), zoals een vaste stroomvoorziening op de plek waar een vliegtuig parkeert. Volgens de ILT zijn er te weinig van dit soort voorzieningen op Schiphol.
Hels kabaal
Intussen ademen grondmedewerkers dag in dag uit de schadelijke stoffen in, zoals stikstof, zwavel en ultrafijnstof, die de hulpmotoren uitstoten. Bovendien maken de APU een hels kabaal als ze aanstaan. Passagiers kunnen eraan worden blootgesteld als ze via een trap een vliegtuig instappen. Het lawaai is schel en hoog, en maakt met elkaar praten bijna onmogelijk.
Geen coördinatie
Zelfs als er alternatieve voorzieningen zijn, worden ze te weinig gebruikt, vindt de ILT. Grondafhandelingsbedrijven zijn vaak niet op de hoogte van de voorzieningen die ze moeten gebruiken. Schiphol heeft de verantwoordelijkheid afgeschoven naar de afhandelbedrijven, maar volgens de ILT ontbreekt elke vorm van coördinatie.
NH Nieuws heeft Schiphol om een reactie gevraagd, die later volgt. De ILT meldt dat Schiphol in maart alsnog met een actieplan komt met concrete maatregelen om de werkomstandigheden op het platform te verbeteren. Foto: Een Boeing 777-300ER van KLM op de F-pier van Schiphol – NH Nieuws / Doron Sajet Via: NH Nieuws / Doron Sajet