De nieuwe dienstregeling van het openbaar busvervoer start op zondag 10 december in de regio Amstelland Meerlanden. Dit betekent een verbetering van het busvervoer voor de passagiers. Iets later dan voorzien, vanaf april 2018, maken de huidige dieselbussen plaats voor honderd elektrische bussen. Vanaf die tijd rijdt op en rond Schiphol de grootste elektrische busvloot van Europa.
Door snellere en frequentere verbindingen, een 24-uurs aanbod, een flexsysteem voor openbaar vervoer op aanvraag en aanvullende diensten zoals deelauto’s, zal de kwaliteit van het openbaar vervoer verder verbeteren. Ook de inzet van dubbeldekkers, dus meer zitplaatsen, zal hieraan bijdragen.
Lees ook: Connexxion zet vol in op elektrisch rijden en wijzigt lijnennetwerk
De oorzaak van de vertraging ligt de complexiteit van de omgeving (de luchthaven) waar het project wordt uitgevoerd, maar ook in de omvang van het project. Het ontwikkelen van laadvoorzieningen voor 100 elektrische bussen is zeer innovatief, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Door vertraging in de realisatie van de laadinfrastructuur zullen de bussen gaan rijden vanaf april volgend jaar. Laadvoorzieningen moeten op meerdere locaties worden ontwikkeld. Deze zijn gepland op Schiphol bij P30, de remise van Connexxion aan de Cateringweg, op busstation Schiphol Noord en bij de nieuwe stalling in Amstelveen.
Waar mogelijk worden tussen 10 december en 1 april al elektrische bussen ingezet en in de komende jaren zal de vloot elektrische bussen verder worden uitgebreid. Uiteindelijk zal meer dan 90% van de reizigers in de concessie Amsterdam Meerlanden in zero-emissie voertuigen worden vervoerd. Tot april zal Connexxion met het huidige materieel door blijven rijden.
Een concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om in een bepaald gebied openbaar vervoer te verrichten. Eind vorig jaar won Connexxion de aanbesteding van de ov-concessie Amstelland Meerlanden 2018-2028. Het concessiegebied bestaat uit de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel (met uitzondering van de kern Duivendrecht) en Uithoorn, plus enkele verbindingen naar Amsterdam, Haarlem en gemeente Ronde Venen.