AMSTELVEEN – De Royal Schiphol Group en de gemeente Amstelveen gaan een samenwerkingsprogramma uitwerken om samen te komen tot concrete hinderbeperking en verbetering van leefomgeving. Dat blijkt uit een brief die het college naar Schipholdirecteur Dick Benschop heeft gestuurd naar aanleiding van zijn reactie op het Amstelveense Position Paper Schiphol.
In deze reactie laat Benschop weten dat al wordt ingezet op het beperken van de nachtelijke starts vanaf de Kaagbaan richting Amstelveen, hinderbeperking van de overige nachtelijke vertrekroutes en minder inzet van de vierde baan.
Amstelveen juicht deze maatregelen toe maar de gemeente wil graag dat er nog meer wordt gedaan aan hinderbeperking. Hierbij wijst de gemeente bijvoorbeeld op redactie van het gebruik van de Buitenveldertbaan naar maximaal 30.000 vluchten per jaar. Ook wordt het gebruik van de Aalsmeerbaan aangestipt. Hiervoor moet een onderzoek komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de overlast van deze baan te beperken.
Lees ook: College: ‘Vliegveld in zee enige optie groeiende luchtvaart’
De gemeente wil ook graag meedenken over de inrichting van een Omgevingsfonds dat minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer voorstelde. Dit fonds is onder meer voor schrijnende gevallen, verdere isolatie van huizen, het ontwikkelen van gebieden waar bouwbeperkingen gelden en investeringen gericht op verbetering van de leefbaarheid in omliggende gebieden.
Ook is Amstelveen blij met het feit dat Schiphol wil meedenken met de plannen om meer studentenwoningen in Kronenburg te bouwen.
Download: Position paper Schiphol
Foto: Pixabay