RMC neemt WMO-vervoer over van MRC

Het scheelt slechts een letter op een andere plaats en het bedrijf komt ook uit dezelfde plaats. Het WMO-vervoer in Amstelveen wordt namelijk per 1 november overgenomen door de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC). Vorige week kondigde de Maasstad Regie Centrale (MRC) uit Rotterdam aan te stoppen met het WMO-vervoer.

Lees ook: WMO-vervoerder stopt er plotseling mee

“We hebben alles op alles gezet om op tijd een nieuwe vervoerder te regelen,” reageert wethouder Marijn van Ballegooijen. “Voor Amstelveners die afhankelijk zijn van WMO vervoer is het mooi dat dit is gelukt.” Het contract met RMC loopt tot eind 2024 (met een optie op drie keer een jaar verlenging als de vervoerder goed presteert).

Om de overgang naar RMC zo soepel mogelijk te laten verlopen worden bewoners per brief uitgebreid geïnformeerd. “We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de gebruikers zo min mogelijk last ondervinden en zo snel mogelijk een betrouwbare vervoerder hebben,” zegt Van Ballegooijen. Onder meer het reserveringsnummer en enkele chauffeurs blijven hetzelfde.

Voor de gemeente kan de overgang naar de nieuwe vervoerder uitdraaien op een flinke kostenpost. Welke tarieven precies met RMC zijn afgesproken, wil de gemeente niet bekend maken omdat dit “bedrijfsgevoelige informatie” zou zijn. “Immers de volgende aanbesteding zou al over twee jaar zou kunnen zijn. Dat zou het proces met nieuwe aanbieders kunnen verstoren.”

Er wordt echter rekening gehouden met een stijging van circa 30 procent. De gemeente heeft voor het WMO-vervoer 1,2 miljoen euro per jaar begroot. “We kunnen nu moeilijk inschatten hoeveel hiervan wordt uitgegeven omdat dit sterk afhankelijk is van het gebruik”, zegt een woordvoerder van de gemeente. “Tijdens corona is het gebruik gedaald en de afgelopen periode is het gestegen, maar nog niet op het niveau van 2019. Dit heeft veel invloed op de kosten en is daarom niet direct te vast te stellen.”