Berichtenbox Mijn Overheid nu ook voor communicatie gemeente Amstelveen

Communicatie van de gemeente Amstelveen gaat nu ook via de berichtenbox Mijn Overheid. Burgerbelangen Amstelveen (bbA) drong er al lang bij het College van B & W op aan om bij digitale communicatie met de inwoners gebruik te maken van de berichtenbox Mijn Overheid. Via MijnOverheid heeft iedereen via zijn digiD toegang tot post en persoonlijke gegevens van steeds meer overheidsorganisaties. Deze berichtenbox is bedoeld voor post van organisaties zoals de Belastingdienst, UWV en gemeente. BBA vond dat Amstelveen bij digitale dienstverlening gebruik maakte van een achterhaald systeem, waarbij de  privacy van de inwoners niet kon worden gegarandeerd.

Fractievoorzitter Jitze Bakker: ‘Wat de gemeente heeft gedaan is inwoners gevraagd om hun e-mail adres op te geven en dan via pdf berichten of aanslagen  te versturen. Dat is nu de kop ingedrukt. Belangrijk omdat dan altijd de kans bestaat dat die persoonlijke gegevens op straat komen te liggen. Daar wil bbA de verantwoordelijkheid niet voor nemen. We zorgen ervoor dat we zorgvuldig omgaan met de gegevens van onze inwoners. Zij zijn tenslotte eigenaar van die gegevens. Daarom hebben wij er steeds op aangedrongen dat de gemeente zich zou aansluiten bij de Berichtenbox van  www.MijnOverheid.nl van de Rijksoverheid. Dat is een bewezen veilig systeem om digitaal met de burger te communiceren’.

Afgelopen vrijdag maakte wethouder Jeroen Brandes bekend dat volgende maand al (januari 2017) de afdeling Belastingen via de Berichtenbox de aanslagbiljetten verstuurt. Volgens wethouder Brandes is de afdeling Belastingen van de gemeente nu al deels aangesloten op MijnOverheid. Ook het WOZ taxatieverslag  wordt nu al op MijnOverheid aangeboden.