AMSTELVEEN – Inwoners zijn minder positief over het fietscomfort in Amstelveen dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Fietsstad 2020’ van de Fietsersbond. In 2018 was Amstelveen nog de beste Noord-Hollandse fietsstad en stond de gemeente landelijk op de dertiende plaats. Onze woonplaats is deze keer zelfs niet terug te vinden in de top-100.
Het onderzoek bestaat uit een enquête onder inwoners en metingen van een aantal objectieve factoren. Amstelveen scoorde dit jaar een 3.4 uit 5 ten opzichte van een 4 uit 5 in 2018. Die daling heeft vooral te maken met de uitslagen van de enquête onder inwoners.
Kwetsbare fietsers
Amstelveners vinden vooral dat de fietservaring van kwetsbare fietsers omlaag is gegaan. Kwetsbare fietsers zijn bijvoorbeeld heel oud of heel jong. In 2018 gaven fietsende inwoners Amstelveen nog het cijfer 4.5 op dit onderdeel, maar dit is gedaald naar een 3.2. Ook op het onderdeel ‘netwerk’ scoorde Amstelveen een stuk lager. Bij dit onderdeel werd inwoners gevraagd of het fietsnetwerk logisch is gekozen, de route makkelijk te vinden is en je niet te veel moet omrijden. De score ging van een 4.5 naar een 3.3.
Omleidingen
Een verklaring voor de lagere waardering van de Amstelveners lijkt snel gevonden. Door alle werkzaamheden in de gemeente is het tegenwoordig schier onmogelijk om van A naar B te komen zonder omleiding of opbreking. GroenLinks kaartte dit probleem vorig jaar al aan.
Amstelveen scoort als fietsstad nog steeds gemiddeld. In tegenstelling tot de aangrenzende gemeentes Aalsmeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Haarlemmermeer, die onder gemiddeld scoren. Amsterdam scoort met een totaalscore van 2.9 laag.
Score fietsstadonderzoek | 2018 | 2020 |
Enquête inwoners | ||
Ervaring kwetsbare fietsers | 4.5 | 3.2 |
Beleving | 3.7 | 3.0 |
Onderhoud | 3.6 | 3.1 |
Netwerk | 4.5 | 3.3 |
Infrastructuur | 4.0 | 3.1 |
Objectieve factoren | ||
Omrijdfactor | 2.6 | 2.6 |
Rotondes | 5.0 | 5.0 |
50 km/h | 2.9 | 2.8 |
Stedelijke dichtheid | 5.0 | 5.0 |
Totaalscore | 4.0 | 4.3 |